Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

De Morgen

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
rel=nofollow

De Morgen is een Belgisch dagblad dat verschijnt in Vlaanderen en zichzelf profileert als een „progressieve, onafhankelijke kwaliteitskrant”.

Geschiedenis

De krant ontstond in 1978 als voortzetting van de opgedoekte socialistische partijkranten Volksgazet en Vooruit. Eerste hoofdredacteur was voormalig studentenleider en journalist Paul Goossens.

De eerste jaren kon de nieuwe krant slechts voortbestaan dankzij de steun van de socialistische beweging. Een groeiende politieke verwijdering deed die geldstroom opdrogen en de krant geraakte herhaaldelijk in moeilijkheden. De Morgen kreeg al vroeg een redactiestatuut, wat in de Belgische dagbladwereld van toen eerder uitzonderlijk was. Na een dreigend faillissement en reddingsoperaties gedragen door de lezers werd een meer structurele oplossing gezocht. Die kwam er in 1989, na onderhandelingen met De Persgroep, een mediabedrijf dat de populaire, van oorsprong liberale krant Het Laatste Nieuws uitgeeft en daarnaast ook belangen heeft in De Tijd, de Franstalige beurskrant L'Echo en na de op Amsterdam gerichte stadskrant Het Parool ook succesvolle overnames realiseerde van enkele Nederlandse kranten.

Onder leiding van hoofdredacteur Yves Desmet zag De Morgen zichzelf als een aantrekkelijk alternatief voor de oudere kwaliteitskranten De Standaard, met wortels in de Vlaamse Beweging en eerder conservatief katholiek, en De Tijd, van oorsprong de Vlaamse beurskrant, waarin De Persgroep sinds 2005 voor 50% participeert. De zogenaamde oude tegenstellingen, zoals clericaal-anticlericaal, werden als voorbijgestreefd beschouwd. De Vlaamse pers is zich vanaf die tijd, mede door die onafhankelijke opstelling van De Morgen, zelfstandiger gaan gedragen ten opzichte van de politieke machtscentra en de gevestigde ideologieën.

Uiteenlopende en uitgesproken meningen krijgen ruimte in de opiniepagina’s. Zoals die van Bart De Wever, voorzitter van de Vlaams-Nationalistische N-VA, Hilde Kieboom, voorzitster van de Sint Egidius Gemeenschap (een christelijke lekengemeenschap), Dirk Verhofstadt van de denktank Liberales, Jos Geysels, voormalig politiek secretaris van de groene partij Agalev en van vele andere Vlamingen of Nederlanders.

In 1987 publiceerde de krant artikelen rond fiscale fraude bij het Antwerpse ECC-tennistoernooi. Daarop viel de politie de redactiekantoren in Gent binnen, op zoek naar informatie die de herkomst van de bronnen kon bevestigen. Het incident deed de discussie rond het beroepsgeheim van de Belgische journalistiek weer oplaaien.

In 2004 kreeg de krant een prijs van een vakorganisatie voor best vormgegeven nationaal dagblad van Europa.[1] In april 2006 ging De Morgen over op een nieuwe vormgeving en formaat (het berlinerformaat). In november 2006 won de krant opnieuw de Europe’s Best Designed Newspaper Award.

Ook in 2006 werd bekend dat De Persgroep zijn druk- en internetactiviteiten gebundeld heeft in het nieuwe bedrijfsonderdeel Persgroep Publishing. Hierdoor zou er meer invloed gekomen zijn vanuit het management op de redacties. Er werd ook synergie in De Persgroep in het vooruitzicht gesteld. Die blijkt alvast uit de economie- en sportberichtgeving, waar basisnieuws wordt gedeeld met De Tijd en Het Laatste Nieuws. De hoofdredactie van De Morgen zegt hierover dat ze voor het minimum-scenario opteerde en dat er van een verdergaande synergie sprake is binnen Corelio (sinds september 2006 de nieuwe naam van de Standaard-groep) en tussen de titels van Concentra (Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en Metro).

Eind maart 2007 trad als algemeen hoofdredacteur Klaus Van Isacker aan, de voormalige directeur informatie van de Vlaamse commerciële zender vtm. Hij verving daarbij Yves Desmet.

Op 19 mei 2009 verscheen voor het eerst de krant niet, wegens een staking van het personeel, uit protest tegen een lijst van dertien werknemers die ontslagen zouden gaan worden.[2]

In oktober 2010 maakte Klaus Van Isacker bekend dat hij de krant zou verlaten en elders binnen De Persgroep aan de slag zou gaan. Wouter Verschelden, eerder politiek journalist bij De Standaard, werd aangesteld als nieuwe cohoofdredacteur van De Morgen. Hij leidde de krant samen met Bart Van Doorne tot en met januari 2011. Toen Bart Van Doorne zijn functie als hoofdredacteur neerlegde en elders binnen De Persgroep aan de slag ging, werd Wouter alleen hoofdredacteur.

Oplage

De oplage bedraagt volgens het CIM ongeveer 70.000 exemplaren (tussen haakjes waar beschikbaar de verkoopscijfers):[3]

  • 1999: 64.397
  • 2000: 66.967
  • 2001: 67.076
  • 2002: 68.395
  • 2003: 69.146 (51.257)
  • 2004: 70.807 (51.155)
  • 2005: 69.351 (51.051)
  • 2006: 68.618 (50.837)
  • 2007: 70.965 (52.712)
  • 2008: 74.703 (54.630)
  • 2009: 74.388 (55.534)

Bekende medewerkers

Externe links

DeMorgen.png De Morgen  Officiële website

1px.pngDe Morgen  De Morgen op Facebook

1px.pngDe Morgen  De Morgen op Twitter


Bronnen, noten en/of referenties

Bronnen, noten en/of referenties:

  1. º Office for Newspaper Design (persbericht)
  2. º Krant De Morgen verschijnt morgen niet op deredactie.be (18 mei 2009)
  3. º CIM Echtverklaarde cijfers