Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

De Persgroep

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
rel=nofollow

De Persgroep BV is een Belgisch (multi)mediabedrijf dat volledig eigendom is van de in Vlaanderen bekende ondernemersfamilie Van Thillo. Het bedrijf is actief in drie landen: België, Nederland en Denemarken.

Geschiedenis

In 1987 verwierf de familie Van Thillo een belang van 66% in Uitgeverij Hoste, in 1990 volgden de overige aandelen. Een jaar eerder werd daar tevens uitgeverij De Nieuwe Morgen aan toegevoegd. De onderneming ging sindsdien verder onder de naam De Persgroep.

Sparta, dat reeds in handen was van de familie Van Thillo, gaf voorheen Dag Allemaal en Joepie uit. De uitgeverij bleef bestaan als dochteronderneming, maar fusioneerde intern met Edibel en ging voortaan verder onder de naam 'Magnet Magazines'. Uitgeverij Hoste van hun kant gaf Het Laatste Nieuws, De Nieuwe Gazet, Blik, Kwik, Zondagsnieuws, De Post en Het Rijk der Vrouw uit. Ook zij bleven als dochteronderneming bestaan onder de naam Aurex. De Nieuwe Morgen - de uitgeverij achter De Morgen, Vooruit en De Antwerpse Morgen - ten slotte, werd omgedoopt in 'uitgeverij De Morgen'.

Daarnaast bezat het bedrijf 50% van de aandelen in Medialaan. De Persgroep is actief in de VMM sinds de start van VTM op 1 februari 1989. De overige aandelen waren tot oktober 2017 in handen van de Roularta Media Group. In oktober 2017 kwamen De Persgroep en Groupe Rossel een ruil van activiteiten overeen. De Persgroep breidt zijn deelname in Medialaan, het moederbedrijf van onder andere VTM, uit van 50% naar 100%.[2] Op zijn beurt verkoopt De Persgroep haar 50% belang in Mediafin, de uitgever van De Tijd en L'Echo aan Groupe Rossel en verder ontvangt deze laatste nog een bedrag van 217,5 miljoen euro.[2] De transactie zal begin 2018 worden afgerond, na toestemming van de Mededingingsautoriteit.[2]

Daarnaast was De Persgroep tot 3 december 2012 eigenaar van 50% van de aandelen van ATV en sinds 1 juli 2005 tevens van de Nederlandse tak van de radiozender Q-music.

In 2009 werd de Nederlandse persgroep PCM Uitgevers overgenomen.

Op 15 mei 2012 werd aangekondigd dat De Persgroep VNU Media overneemt voor een onbekend bedrag.[3] VNU Media publiceert al jaren geen financiële resultaten meer, maar volgens ingewijden lag de jaaromzet rond de 40 miljoen euro en is het bedrijf marginaal winstgevend. Er werkten ruim 250 mensen.[3]

In 2015 werd de regionale krantenuitgever Wegener Media overgenomen voor 245 miljoen euro.[4] De combinatie van De Persgroep en Wegener neemt in tweederde van Nederland de bezorging van dagbladen, ook van andere uitgevers, voor zijn rekening. Door de samensmelting van de twee bedrijven gaan circa driehonderd banen verloren. De Persgroep had op het moment van de overname 1600 mensen in dienst en Wegener telde er 2200.

Resultaten

De sterke stijging van de omzet in 2015 is vooral het gevolg van de overname van Wegener Media.

bedragen luiden in miljoenen euros
Jaar[5] Omzet Bedrijfsresultaat Nettoresultaat
2011 929,5 107,4 70,9
2012 909,6 86,8 55,0
2013 900,8 100,6 67,6
2014 878,5 103,3 74,1
2015 1334,2 148,0 109,5

Media

Radio & Televisie

België

Nederland

Kranten

België

Nederland

Landelijke titels

Trouw, Algemeen Dagblad en de Volkskrant werden in 2009 gekocht van het voormalige PCM Uitgevers.

Regionale titels

In 2015 gekocht van Wegener Media:

Tijdschriften

België

Dochteronderneming De Persgroep Publishing België geeft de volgende tijdschriften uit:

Zone/-magazines, gratis stadsmagazines

  • DM.city Brussel & Leuven
  • DM.city Antwerpen
  • DM.city Gent

Nederland

In de zomer van 2004 werden de gratis Zone/-stadsmagazines ook in Nederland gestart. Eerst in Rotterdam (Zone 010/) en Amsterdam (Zone 020/), later ook in Utrecht (Zone 030/) en Den Haag (Zone 070/). Vanaf het begin af aan bleek het concept in Nederland niet voldoende aan te slaan en de advertentie-inkomsten vielen tegen. Daarom werden de Nederlandse magazines eind 2006 stopgezet.

Online

België

  • Spaargids.be
  • Tweakers
  • Vacature.com
  • Livios.be

Nederland

Telecom

Bronnen, noten en/of referenties

voetnoten
  1. 1,0 1,1 1,2 De Persgroep, jaarverslag 2015, geraadpleegd op 24 mei 2016
  2. 2,0 2,1 2,2 De Morgen Medialaan komt volledig in handen van De Persgroep, 2 oktober 2017, geraadpleegd op 22 oktober 2017
  3. 3,0 3,1 NRC Handelsblad De Persgroep Nederland koopt uitgever VNU Media, 15 mei 2017, geraadpleegd op 11 oktober 2017
  4. º De Persgroep mag Wegener overnemen, nrc.nl, geraadpleegd 15 januari 2015
  5. º Diverse jaarverslagen van de Persgroep
  6. º Parool, AVRO en RTV N-H nemen AT5 over, De Volkskrant, 29 november 2011
websites
rel=nofollow