Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

De Tribune (krant)

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
COMMUNISME


Stromingen

Marxisme
Leninisme
Stalinisme
Maoïsme
Trotskisme
Hoxhaïsme
Radencommunisme
Eurocommunisme
Anarchocommunisme
Titoïsme
Juche

Personen

Marx · Engels
Lenin · Trotski
Gorbatsjov · Stalin
Luxemburg · Hoxha
Gramsci · Pannekoek
Mao · Tito
Castro · Guevara
Ceauşescu · Liebknecht

Landen

Sovjet-Unie
Albanië · Joegoslavië
Volksrepubliek China
Oostblok
Cuba · Vietnam
Laos · Cambodja
Noord-Korea

Verwante onderwerpen

Socialisme
Kapitalisme
Anticommunisme
Russische Revolutie
Democratisch centralisme
Comintern
Koude Oorlog

De Tribune was het partijorgaan van de in 1909 als Sociaal-Democratische Partij (SDP) opgerichte en later (1918) tot Communistische Partij in Nederland (CPN) herdoopte partij.

Vele tijdschriften hebben zich in de loop van de geschiedenis met de naam Tribune vereenzelvigd. De naam is afgeleid van Volkstribuun, een functionaris in het Rome die de belangen van de plebejers verdedigde. Vaak waren Tribunes links georiënteerd, maar dit hoefde niet altijd het geval te zijn. Inspraak van de lezers was een gemeenschappelijk kenmerk. Ook diverse artistiek georiënteerde tijdschriften tooiden zich met deze naam evenals dagbladen, zoals de International Herald Tribune.

Partijorganen waren behalve De Tribune (1909-1937), het Volksdagblad (1937-1940) en De Waarheid (1940-1990).

De Tribune verscheen voor het eerst op 19 oktober 1907 als weekblad van de marxistische oppositie binnen de Sociaal Democratische Arbeiders Partij (SDAP). Nadat de redacteuren, David Wijnkoop, Jan Ceton en Willem van Ravesteyn, in 1909 op het Deventer congres uit de SDAP geroyeerd waren, ging het blad verder als uitgave van de SDP. Vanaf oktober 1913 kwam het tweemaal per week uit en in april 1916 werd De Tribune een dagblad. Sedert februari 1946 gaf de Revolutionair Communistische Partij RCP (Nederlandse sectie van de trotskistische Vierde Internationale) een weekblad uit getiteld De Tribune en verving daarmee De Rode October die vanaf maart 1942 tijdens de Duitse bezetting was verschenen. Redacteuren waren Sal Santen, Theo van Thijn en Maurice Ferares. Het blad bleef verschijnen tot maart 1952 toen de leden van de RCP lid werden van de PvdA (Sociaal Democratisch Centrum) met de bedoeling de partij een linkse koers te laten varen.

Het maandblad van de SP verschijnt maandelijks onder de naam Tribune.

 
rel=nofollow