Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

Joop.nl

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
rel=nofollow

Joop.nl is een Nederlandstalige opiniewebsite van televisieomroep VARA. 'Joop' is een afkorting van Jouw Online Opiniepagina, hoewel er ook speculaties zijn dat de naam verwijst naar PvdA-politicus Joop den Uyl.[1]

Oprichting

Joop.nl is opgericht op 3 november 2009 door Francisco van Jole en Maarten van den Heuvel. Naar eigen zeggen is de website een reactie op 'de dominantie van de rechtse mening op het internet', iets wat volgens de oprichters een 'ongezonde situatie' is.[2] Van Jole nam het voortouw en benaderde Vera Keur, toenmalig voorzitter van de VARA, waarna besloten werd tot de start van Joop.nl.[3]

Format

Op het moment van oprichting was, volgens Van Jole, de Huffington Post (een Amerikaanse liberale nieuws- en debatsite, die door Van Jole zelf als 'progressief' werd aangeduid[3]) het grote voorbeeld qua format en algemene structuur. Ook sprak hij de hoop uit dat Joop.nl de status van GeenStijl (dat wil zeggen die van een succesvolle onafhankelijke nieuwssite) zou evenaren.[4]

Joop.nl kende in eerste instantie een redactie van vier personen, bestaande uit: Francisco van Jole, Maarten van den Heuvel, Samira Ahli en Jeroen Mirck. Deze laatste besloot in juni 2010 de redactie te verlaten i.v.m nieuwe carrièremogelijkheden.[5]

De op Joop.nl aangeboden informatie is onder te verdelen in twee categorieën: geselecteerde nieuwsberichten en ingezonden stukken door 'opiniemakers'. Geregistreerde leden van Joop.nl kunnen hier vervolgens een reactie (mits deze goedgekeurd wordt door de redactie) onder plaatsen en/of reageren op andere gebruikers.

In 2010 werd Van Jole in een Volkskrantinterview gevraagd of hij zijn bij aanvang gestelde doelen inmiddels had bereikt, waarop Van Jole te kennen gaf dat dit niet het geval was en dat Joop.nl zich in een andere orde van grootte bevond dan de websites waaraan het zich wilde spiegelen.[6]

Kritiek

Subsidie

Er bestaat onduidelijkheid over de financiering van Joop.nl. De website is een onderdeel van (en wordt betaald door) de VARA, een publieke omroep die staatssubsidie ontvangt. Verschillende media hebben de beschuldiging geuit dat Joop.nl, een website met een duidelijke linkse signatuur, betaald zou worden met gemeenschapsgeld.[7] De VARA en Joop.nl claimen echter dat de website wordt betaald met het geld dat de omroep ontvangt uit haar ledencontributie, niet de subsidie die zij ontvangt van de Nederlandse staat.[8]

Een van columnisten is René Danen. Hij is een omstreden figuur die onder andere aan de wieg stond van het Wildersproces. Daarmee onderstreept de website haar linkse signatuur.

Plagiaat

Joop.nl is meermaals betrapt op plagiaat en schending van het auteursrecht, door onder meer HP/De Tijd en GeenStijl. Het ging hier om het volledig overnemen van nieuwsartikelen uit NRC Handelsblad en de Volkskrant, of het overnemen van artikelen uit deze media na het wijzigen van titels.[9][10]

Censuur

De redactie van Joop.nl bepaalt welke reacties van gebruikers worden doorgelaten.[11] Dit is door verschillende media, maar ook door een deel van de eigen leden bestempeld als censuur.[12][13][14][15] In een reactie op deze kritiek liet Francisco van Jole weten dat hij het 'goedkeuren' van reacties nodig acht om ongewenste elementen buiten te houden en dat de verhouding tussen geweigerde en doorgelaten berichten ongeveer 1 op de 10 zou zijn.[16]

Canards

  • Op 26 februari 2010 beweerde Joop.nl in een artikel dat het weblog van Paul Wilders, broer van PVV-leider Geert Wilders, gehacked zou zijn door PVV-aanhangers, zonder hier verdere bewijzen bij aan te voeren. Het artikel werd kort na publicatie teruggetrokken door de redactie van Joop.nl.[17][18]
  • Op 26 mei 2010 berichtte Joop.nl dat Geert Wilders een interview met 'Support Magazine', een blad voor mensen met een lichamelijke beperking, zou hebben geweigerd omdat "er geen politieke winst te behalen" viel.[19] Dit werd door zowel de PVV als de hoofdredacteur van 'Support Magazine' ontkend.[20][21]

Wilders-cartoon

Op 11 februari 2011 werd op Joop.nl een cartoon gepubliceerd waarin Joop-tekenaar Adriaan Soeterbroek de PVV-leider Geert Wilders vergeleek met een Duitse kampbeul en het PVV-voorstel rondom 'tuigdorpen' (afgezonderde wooneenheden voor probleemgezinnen of personen) met concentratiekampen en de holocaust.[22]

Wilders sprak vervolgens zijn afkeuring uit over de cartoon en weigerde nog langer aan VARA-programma's deel te nemen zolang de cartoon zich op de Joop-site bevond. Hoofdredacteur Francisco van Jole weigerde de cartoon te verwijderen.

Ondertussen groeide de kritiek op Joop echter, VARA-Coryfee Paul Witteman noemde de cartoon een 'stompzinnige tekening'[23] en Paul de Leeuw, die de cartoon 'walgelijk' en 'afschuwelijk' noemde, sprak in zijn programma de MaDiWoDoVrijdagshow geëmotioneerd over de bedreigingen aan zijn adres en dat van ander VARA-personeel en drong aan op het ontslag van Van Jole en Soeterbroek.[24]

Op 24 februari, 13 dagen na plaatsing, verwijderde de Joop-redactie op last van de VARA de cartoon alsnog, naar eigen zeggen omdat VARA-personeel ernstige bedreigingen had ontvangen.[25]

Externe link

Bronnen, noten en/of referenties

Referenties